Deze pilot maakt deel uit van
de ambitie om in heel Limburg het aanbod van hoogwaardig kwalitatieve,
culinaire activiteiten te bundelen en te gaan vermarkten.
Bij de veelal kleinschalige producenten van streekproducten is het probleem
dat de logistieke keten niet economisch rendabel blijkt. Via deze pilot
zijn ondernemers gezocht van buiten de traditionele landbouw of toerisme
als trekker in die keten. Verder was beoogd om relaties met de producenten
in de regio, restaurateurs e.a. te leggen om de consument te stimuleren
vooral ook daar te gaan kijken, proeven, beleven en te besteden (het economisch
doel).
Het hart van de aanpak is de permanente marktplaatsformule in het Mosae
Forum te Maastricht. De trekkers van dit project zijn Van Melik Food Group
en Gulpener Bierbrouwerij in samenwerking met Rabobank Heuvelland.
De marktplaats biedt een afzet- en distributiekanaal voor aanbieders van
Limburgse streekproducten. Daarnaast wordt een koppeling gelegd naar alle
activiteiten die rondom deze producten georganiseerd en aangeboden kunnen
worden; proeverijen, demonstraties, rondleidingen door wijngaarden, menu's
in samenwerkende restaurants etcetera.
|
 |
De marktplaatsformule wordt ook uitgedragen
op evenementen, zoals het Festival van de Limburgse Gerechten van Media
Groep Limburg. Het thema zal ook met de
partners vermarkt gaan worden.
Daarnaast zijn er plannen om het totaal van activiteiten te ondersteunen
met een database van alle ‘producenten’ van streekproducten en culinaire
evenementen rondom het thema Volle Smaken in Limburg. Hierdoor zal de informatie
in de toekomst beter georganiseerd zijn en kunnen ondernemers met plannen efficiënt
bij elkaar gebracht worden.
|